Ondernemers en hun hypotheek, alles wat je erover moet weten
Stel je bent ondernemer of zzp’er en wil een huis kopen. Dat werkt natuurlijk net iets anders dan wanneer iemand in loondienst dit gaat doen. Je inkomen kan namelijk maandelijks wisselen, waardoor je een inkomensverklaring nodig hebt voor een hypotheek. Hoe een hypotheek voor ondernemers precies werkt lees je hieronder!
Inkomensverklaring voor een ondernemer
Je maximale hypotheek wordt voor een groot deel bepaald door je inkomen. Wanneer je in loondienst bent is dit vrij eenvoudig te bepalen, als ondernemer werkt het wat anders. Daarvoor is een inkomensverklaring voor een ondernemer voor nodig. Dit is een verklaring waarin je gemiddelde inkomen per jaar staat, en die wordt opgesteld door een hypotheekadviseur. Dit is dan het toetsinkomen dat wordt gebruikt om te bepalen hoeveel je kunt lenen.
Hoe wordt dit toetsinkomen bepaald?
Zo’n toetsinkomen is niet een simpel rekensommetje en wordt daarom ook vaak bepaald door een team van specialisten. Met de kennis en ervaring die zij hebben kunnen ze in jouw specifieke geval bepalen wat het bestendig inkomen uit je onderneming is. De resultaten van de afgelopen drie jaar zijn de basis voor deze berekening. Wat nou als je onderneming nog geen drie jaar bestaat? Dan wordt er gekeken naar de resultaten die je tot nu toe hebt behaald en maakt men gebruik van branche- en sector informatie waarmee je een reëel en bestendig inkomen kunt bepalen.
Welke informatie moet je als ondernemer aanleveren voor een hypotheek?
Uiteraard moet je als ondernemer behoorlijk wat informatie aanleveren wanneer het gaat om het verkrijgen van een hypotheek. Het is daarom verstandig om hier vooraf al mee te beginnen. Een aantal documenten zijn altijd noodzakelijk, en daarnaast zijn er nog documenten die in specifieke gevallen noodzakelijk zijn. Dit hangt onder andere af van hoe lang je al bezig bent en in welke vorm je onderneemt. Adviseurs kunnen je hierover altijd informeren. Wat je minimaal nodig hebt zijn de jaarcijfers van de afgelopen drie jaar, de aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar en een actueel uittreksel van de Kamer van Koophandel. Zorg er daarom voor dat je deze documenten paraat hebt wanneer je een hypotheek wil aanvragen als ondernemer!